Zlín Z-24 Krajánek ( OK-8565 )
První konstrukce větroně vyráběného v poválečném Československu, jehož prototyp
z celkem třísetkusové výrobní série byl zalétán již v roce 1945 na letišti v
Otrokovicích. Jednosedadlový vzpěrový hornoplošník celodřevěné konstrukce s trupem
potaženým překližkou a otevřeným pilotním prostorem. Křídlo i kormidla potažena
jen zčásti překližkou, zbytek plátnem. Svými letovými vlastnostmi byl ideálním
letounem pro pokračovací výcvik termického létání a význačnou měrou se podílel
na výcviku nových československých pilotů.
|
|
LF-109 Pionýr ( OK-3908 )
Dvousedadlovy vzpěrový hornoplošník smíšené konstrukce (kov, plátno). Byl vyvinut v roce 1950. Umožnil
bezpečný vyšší stupeň elementárního výcviku. Celkem bylo
vyrobeno 455 kusů. Má obdélníkové křídlo s dopředným šípem dřevěné konstrukce potažené z
části překližkou a zbytek plátnem. Plátěný potah má i trup s kostrou z
ocelových trubek. Dvě sedadla za sebou, kabina odklopná
do boku, podvozek je krátká lyže, kolečko s blatníkem a ostruha. Pionýr byl stabilní a od nezkušených pilotů si
nechal mnoho líbit, podle dnešních názorů na výcvik až příliš. Také jeho
výkonnost přestávala brzy stačit a do konce 60. let byly Pionýry
nahrazeny modernějšími Blaníky. Dodnes se zachovaly dva letuschopné
stroje, jeden v Brně a druhý v Broumově.
|
|
LG-125 Šohaj
( OK-0924 )
Jednosedadlový celodřevěný kluzák. První Šohaj byl zalétán v roce 1947, následovala série 100 kusů. Na něj
navázal poněkud modifikovaný Z-125 vyrobený v počtu 276 kusů. V roce
1952 vznikl v jediném kusu Z-225 "Medák". Měl nové křídlo s laminárním
profilem a klouzavost 30. Značná váha a náročná výroba nového křídla
vedly k tomu, že se v sérii nevyráběl.
|
|
LG-125 Šohaj ( OK – 0771 )(Tento historický kluzák je v soukromém vlastnictví.) |
|
LG-425 Šohaj (
OK-5977)
Jednosedadlový celodřevěný kluzák. Poslední variantou byl Z-425
šohaj 3 z roku 1955. Měl křídla se vztlakovými klapkami a kabinu
zapuštěnou do obrysu trupu. Výkony sice nedosahovaly původně očekávaných
hodnot ale i přesto bylo vyrobeno 140 kusů. Dodnes
létá několik Šohajů verzí Z-125 i Z-425, některé i v zahraničí.
|
|
LF-107 Luňák ( OK-0817 )
Luňák vznikl jako speciální akrobatický větroň v roce 1948. O tuto "bezmotorovou stíhačku" už ve
fázi vývoje projevily zájem nejen aerokluby, ale vývoj podpořila i armáda, která
pak Luňáka využívala pro kondiční létání vojenských pilotů. Sériově
se vyráběl v letech 1950-51, celkem bylo vyrobeno 75 kusů. Létání s ním bylo velmi příjemné,
i když v méně zkušených pilotech budil respekt. Luňák je jednomístný celodřevěný středoplošník s poloskořepinovým trupem a jednonosníkovým
překližkou potaženým křídlem. Plátnem jsou potaženy vztlakové klapky, křidélka a
kormidla. Vystouplá kapkovitá, poměrně prostorná kabina z organického skla umožňuje
velmi dobrý výhled dokonce i za sebe. Kabina se otevírá odsunutím její zadní časti
dozadu a je možné ji otevřít za letu. Přistávací zařízení je odpružená lyže a nízkotlaké
kolo (nebržděné) za těžištěm letounu. Křídlo je na odtokové hraně vybaveno dvojdílnými křidélky asi na 3/5 rozpětí, zbývající
čast rozpětí zabírá vztlaková klapka.
Mezi kousky, které Luňák za svou kariéru předvedl, patří vedle množství vystoupení
v sólové akrobacii, vystupování akrobatické čtyřky,
vlek za vrtulníkem s visením
pod vrtulníkem, akrobacie v aerovleku a mimo program podlétnutí mostu v Kralupech..
Několik Luňáků se v letuschopném stavu dochovalo dodnes. Jeden z dosud létajících exemplářů letá ve velké Britani a jeho majitel s ním stále létá akrobacii i na
akrobatických soutěžích.
|
|
LG-130 Kmotr (
OK-1242 )
Dousedadlový celodřevěný kluzák. Byl
vyroben v roce 1950 v počtu 30 kusů.
Kmotr byl značně neobvyklý umístěním sedadel vedle sebe. Používal se
spíše pro výkonné plachtění než pro základní výcvik. Na Medlánkách už bohužel nelétá a byl předán Národnímu technickému muzeu v Praze.
|
|